Mar 15, 2010

ouhh..saye x suke kalori~



smlm baru smpai di RUMAH YANG MANIS(hom sweet home)
hehe..
berikot merupakan makanan yang telah dihidangkan kepada saya...
sabtu pagi----->nasik ayam istemewa *cek saya..
*=ibu aku la..
sabtu malam---->kuar makan,sye tanpa segan silu mengorder kuew tiow tomyam + megi goreng..
OMG..
kalori saye bertambah..sedeyh!
okaih..
da next da..
ahad pagi---->nasik tambah lemak(nasik lemak la) + bugerer burgembira..
ahad malam---->td je..ouhh aku mkn piza besame kakak dan ibuku...


ok.. berikot petue tok bdan mcm i!




huhu
Seorang yang beradab tidak akan makan secara gelojoh walaupun berasa sangat lapar pada ketika itu.

Kenapa kita perlu makan perlahan-lahan dan bertertib? Apakah muslihatnya?

Menurut Rasullallah s.a.w. seseorang perlu mengunyah 40 kali sebelum menelan makanannya. Manakala saintis barat pula menekankan bahawa makanan perlu dikunyah sehingga hilang rasa benda yang dikunyah, iaitu lebih kurang dalam 50 kali.

Semasa kita makan, glukos darah naik sementara dan receptors akan menghantar isyarat ke otak memberitahu badan telah cukup makan. Secara amnya 20 minit diperlukan untuk isyarat sampai dari perut ke otak. Jadi apabila seseorang makan secara lahap (dan tidak mengunyah secara betul), selalunya kita sudah makan secara berlebihan ketika otak menerima isyarat cukup!!

Oleh itu tidak perlu untuk seseorang itu berdiet sehingga separuh mati untuk menurunkan berat badan. Kita cuma perlu menjaga cara pemakanan kita agar ianya betul dan tidak melebihi dari yang diperlukan oleh badan.

1 comment:

aishah jauhara said...

salam.

yah,mung napok making kurus la..
hehe..